Ga naar hoofdinhoud
Campagnebeeld Maarten van Heemskerck.
Tentoonstelling

Maarten van Heemskerck

De eerste overzichtstentoonstelling ooit

28 september 2024 - 19 januari 2025

Frans Hals Museum

Prijs

Extra toeslag van €4,50

Doelgroep

Volwassenen

Ontdek Maarten van Heemskerck in drie musea.
De eerste overzichtstentoonstelling ooit over Maarten van Heemskerck (Heemskerk, 1498 – Haarlem, 1574) is van 28 september 2024 tot en met 19 januari 2025 te zien in het Frans Hals Museum, Stedelijk Museum Alkmaar en Teylers Museum. Elk museum toont – 450 jaar na zijn dood – een periode uit de fascinerende loopbaan van deze invloedrijke en succesvolle kunstenaar. Ontdek het expressieve, theatrale en vernieuwende werk van deze 16de-eeuwse meester van de noordelijke Nederlanden.

Vernieuwer met lef
In het Frans Hals Museum staat het vroege werk van Heemskerck centraal, gecombineerd met dat van tijdgenoten als Jan van Scorel en Jan Gossart. Van zijn religieuze schilderijen vol expressie tot zijn levensechte portretten van de opkomende burgerij, compleet met rimpels. Heemskerck toont lef met zijn vernieuwende, realistische manier van schilderen.

Absoluut hoogtepunt in het Frans Hals Museum is het schilderij De heilige Lucas schildert de Madonna (1532) dat voor deze tentoonstelling is gerestaureerd. Tijdens de intensieve behandeling is dit indrukwekkende Bijbelse tafereel zo veel mogelijk teruggebracht tot zijn oorspronkelijke vorm en uitstraling. Het grote stuk is in twee delen gesplitst, zoals het ruim vier eeuwen geleden door Heemskerck opgezet is. Bovendien is de originele achtergrond weer te zien.

Maarten van Heemskerck, De heilige Lucas schildert de Madonna, ca. 1532, Frans Hals Museum, Haarlem.

Praktische informatie
Ontdek Maarten van Heemskerck in Haarlem en Alkmaar. Bij de tentoonstelling is een gratis audiotour beschikbaar. Voor deze tentoonstelling geldt een eenmalige toeslag van €4,50.

Rondom de tentoonstelling
Bij de tentoonstelling verschijnt een rijk geïllustreerde catalogus geschreven door Ilja Veldman, internationaal erkend Heemskerck-deskundige. Het is het eerste overzichtswerk over de kunstenaar. Kijk voor een overzicht van alle activiteiten op de websites van de drie musea.

Frans Hals Museum restorers at work on 'De heilige Lucas schildert de Madonna'.

FRANS HALS MUSEUM

Groot Heiligland 62, Haarlem

Dinsdag t/m zondag geopend
van 11.00 - 17.00 uur