Ga naar hoofdinhoud
Frans Hals Museum restorers at work on 'De heilige Lucas schildert de Madonna'.

Restauratie

Voor de toekomst

Het restauratieatelier van het Frans Hals Museum behoort tot een van de oudste van het land. Het atelier houdt zich bezig met de conservering en restauratie van de collectie, zodat deze zo goed mogelijk bewaard blijft voor toekomstige generaties.

De restauratoren voeren regelmatig conditiecontroles uit en adviseren over klimaatbeheersing in het museum, transport en opslag. Daarnaast doen de restauratoren materiaal-technisch onderzoek. Zo verwerft het museum kennis over de werkwijze van kunstenaars, de oorspronkelijke verschijningsvorm van schilderijen en de mate waarin ze in de loop der tijd zijn veranderd als gevolg van natuurlijke veroudering en vroegere restauraties.

De heilige Lucas schildert de Madonna (1532)

Voor de tentoonstelling Maarten van Heemskerck is één van zijn topstukken gerestaureerd: De heilige Lucas schildert de Madonna (1532). Tijdens het onderzoek en de restauratie werd duidelijk dat het schilderij oorspronkelijk uit twee delen bestond. Deze delen zijn eind 16de eeuw, na de Beeldenstorm, met een tussenstuk aan elkaar verbonden. Ook bleek de achtergrond van het schilderij in de 17de eeuw overschilderd. Het is technisch ingewikkeld om een 17de-eeuwse overschildering van een 16de-eeuwse verflaag weg te halen. Na uitgebreid onderzoek is dit gelukt en dat is baanbrekend te noemen. Nu de overschildering verwijderd is, zijn de oorspronkelijke kleuren weer te zien, die het werk veel meer diepte en ruimtelijkheid geven en het daardoor nog spannender maken. De restauratie geeft ook meer inzicht in de atelierpraktijk van de kunstenaar en hoe vernieuwend hij was voor zijn tijd. Het schilderij zal voor het eerst sinds vier eeuwen in twee delen te zien zijn in de tentoonstelling Maarten van Heemskerck.

In onderstaande video's vertellen onze restauratoren Jessica Roeders en Mireille te Marvelde meer over deze belangrijke restauratie.

Jessica Roeders en Mireille te Marvelde bij Lucasmadonna restauratie

Overschilderen | Restauratie topstuk van Maarten van Heemskerck

Mireille te Marvelde bij Lucasmadonna restauratie

Splitsen | Restauratie topstuk van Maarten van Heemskerck