
Uitgaan is thuiskomen
Datum
18 februari 2025 - 31 augustus 2025
Locatie
Frans Hals Museum
Het verlangen
In een tijd waarin sommigen zich meer willen onttrekken aan de alledaagse realiteit brengt het Frans Hals Museum Uitgaan is thuiskomen. Hierin toont het Frans Hals Museum een unieke combinatie van toonaangevende kunstenaars van de 17de eeuw tot nu. De kunstwerken laten het verlangen naar een andere wereld zien, los van het dagelijkse. Samen feesten, praten, flirten en dansen. Zoals drinken bij een herberg. Dansen in een club of op een dorpsfeest. Een nachtelijke ‘slooptocht’ door de stad. En uren blijven zitten in het café, waar de nacht nog langer werd door de uitvinding van het elektrisch licht aan het einde van de 19de eeuw.
Jezelf kunnen zijn
De nacht bevrijdt je van de regels en verwachtingen van overdag. Grenzen tussen wat wel en niet kan, vervagen. De nacht draagt de belofte van avontuur in zich. Wie weet wat er kan gebeuren? In het donker komen we samen, op zoek naar gelijkgestemden. Daar kun je jezelf zijn. Als je je thuis voelt, is uitgaan thuiskomen.

“Over heel de wereld fungeert uitgaan als toevluchtsoord, als ruimte voor vrijheid en verbondenheid, en als voedingsbodem voor experiment en zelfexpressie. In de nacht vind je voorlopers van fenomenen en culturen die overdag (nog) geen plek hebben. Het nachtleven is een onmisbare ruimte voor verschillende gemeenschappen wereldwijd.”
Manique Hendricks, conservator hedendaagse kunst
Unieke combinatie
In Uitgaan is thuiskomen toont het Frans Hals Museum een unieke combinatie aan kunst van de 17de eeuw tot nu van toonaangevende kunstenaars zoals Buitenpartij met musicerend en dansend gezelschap van Dirck Hals uit ca. 1630, Kleedkamer van Ferdinand Erfmann uit 1928 en Hooley van kunstenaarscollectief Kimberly Clark uit 2007. Dirck Hals, de broer van Frans Hals, maakte veel schilderijen van rijke jongeren die een feestje vieren. Zijn personages maken muziek, dansen en flirten en zijn volgens de allerlaatste mode gekleed – heel kleurrijk en heel kostbaar. In zijn jeugd trad Ferdinand Erfmann op als acrobaat. Later schilderde hij vaak het uitgaansleven en de theaterwereld. Zijn persoonlijke leven en de kunst vielen samen. Schilderen deed hij vooral ’s nachts, vaak in vrouwenkleding en met make-up. “Acrobatisch transvestietdom” noemde hij dit zelf. Als een wervelstorm trekt kunstenaarscollectief Kimberly Clark ’s nachts door de straten van Rotterdam – misschien onderweg van de club naar huis? Drinkend, rokend, klimmend en slopend zoeken ze de grenzen op. In de nacht gelden andere regels dan overdag. ‘Hooley’ – dat verwijst naar 'hooligan-gedrag' – speelt met het idee dat men dit soort escapades gewend is van mannen, maar niet van vrouwen.