Ga naar hoofdinhoud
Museumgebouw Frans Hals Museum locatie HAL vanaf de buitenkant.

Onze gebouwen

Twee historische locaties in de oude binnenstad van Haarlem

Historische locaties

Je vindt het Frans Hals Museum op twee historische locaties in de oude binnenstad van Haarlem: aan Groot Heiligland 62 en Grote Markt 16 (locatie HAL).

Exterior of the Frans Hals Museum.

Groot Heiligland

Aan het Groot Heiligland ligt het 17de-eeuwse oudemannenhuis. Een oudemannenhuis was een huis voor bejaarde mannen. Hier zie je naast de beroemde schilderijen van Frans Hals ook andere oude, moderne en hedendaagse kunst. Waan je even terug in de tijd op de plek waar Frans Hals zelf ook moet hebben rondgelopen.

Burgerweeshuis

Voordat het oudemannenhuis een museum werd, was het een weeshuis. Vanaf 1810 vonden honderd jaar lang weeskinderen hier een goed onderkomen. Ook schilder en schrijver Jacobus van Looy (1855-1930) heeft hier als weeskind gewoond.

Stedelijk Museum

In 1908 kocht de gemeente de panden om er de kunstcollectie van de stad Haarlem te exposeren. Grote delen van het oudemannenhuis werden gesloopt en opnieuw opgebouwd in vroeg 17de-eeuwse stijl, naar een ontwerp van stadsarchitect Lucas Christiaan Dumont. Vanaf 14 mei 1913 konden bezoekers komen genieten in het Frans Hals Museum.

Nieuwe uitbreidingen

In de jaren 30 werd achter het hoofdgebouw een nieuwe zaal bijgebouwd en eind jaren 50 een depot. In 1981 werd het museum verder uitgebreid met een afdeling voor moderne kunst, naar een ontwerp van stadsarchitect Wiek Röling. Nu zijn daar Het Fenomeen, het museumcafé en de workshopruimte te vinden.

Locatie HAL

In HAL organiseert het Frans Hals Museum regelmatig tentoonstellingen met moderne en hedendaagse kunst. HAL bestaat uit drie verschillende gebouwen, elk uit een andere eeuw: de Vleeshal, het Vishuisje en de Verweyhal.

Vleeshal

De Vleeshal is sinds 1951 een museum en heeft vele beroemde kunstenaars onderdak verleend: van Rembrandt tot Damien Hirst. Het pand werd begin 17de eeuw gebouwd als gemeentelijke stedelijke markthal voor slagers en vleeshouwers. Architect van het indrukwekkende pand is de beroemde Vlaming Lieven de Key. Hij was net als de familie van Frans Hals naar Haarlem gevlucht vanwege de Spaanse overheersing.

Vishuisje

Het smalle vishuisje is gebouwd rond 1600. Vanaf 1766 woonde hier de marktmeester van de vismarkt. Weer later, toen het in gebruik was als koffiehuis, kwamen de Zandvoortse visvrouwen hier uitrusten en bijkletsen. Het huisje, dat in 1905 helemaal is herbouwd, staat tussen twee museumhallen in. Bij een grote verbouwing begin jaren '90 werd het opgenomen in het museumcomplex De Hallen, nu HAL genoemd.

Verweyhal

De Verweyhal werd in 1879/80 gebouwd voor de herensociëteit Trou moet blijcken. Van de originele inrichting is niets meer over. Zo lag er toentertijd een dure parketvloer die dagelijks zo'n zes uur lang werd gepoetst en gewreven. Later vestigde zich hier een bank en uiteindelijk werd het een expositieruimte. Na die laatste verbouwing, in de jaren '90, werd het pand vernoemd naar de Haarlemse schilder Kees Verwey (1900-1995). Verwey gaf zijn werk in beheer van het Frans Hals Museum en had via zijn stichting de verbouwingskosten mede mogelijk gemaakt.

FRANS HALS MUSEUM

Groot Heiligland 62, Haarlem

Dinsdag t/m zondag geopend
van 11.00 - 17.00 uur