Ga naar hoofdinhoud
Drie vrouwelijke bezoekers bekijken een van de schuttersstukken van Frans Hals in het Frans Hals Museum.

Frans Hals Research Center

Vele vragen

Frans Hals behoort met Rembrandt en Vermeer tot de meest beroemde en vernieuwende schilders van de Hollandse 17de eeuw. Zijn vlot geschilderde, levendige portretten van échte mensen inspireren al eeuwenlang bezoekers én andere kunstenaars. Er zijn nog veel vragen over Hals, waar de wetenschap geen (eenduidig) antwoord op heeft.

Omdat er nog veel vragen zijn over Hals heeft het Frans Hals Museum het Frans Hals Research Center (FHRC) opgericht. Het FHRC is een wetenschappelijk platform met als doel het onderzoek naar Frans Hals te faciliteren, te stimuleren, te bundelen en te verspreiden. Centraal staat het onderzoek naar de atelierpraktijk van Frans Hals. Wat was zijn werkwijze? Hoe verhoudt die zich tot zijn voorgangers en tijdgenoten en wat was zijn impact op latere kunstenaars?

Het FHRC vergroot de kennis over Frans Hals door (inter)nationale samenwerkingen. Dit kan in verschillende vormen zoals (bijdragen aan) publicaties, congressen, restauraties en tentoonstellingen.

Voorbeelden van samenwerkingen zijn:
Frans Hals symposium
RKD Study Frans Hals
Restauratie MASP Brazilië
Restauratie Regenten en Regentessen 2018
Bi annual Frans Hals Lecture with Codart

FRANS HALS MUSEUM

Groot Heiligland 62, Haarlem

Dinsdag t/m zondag geopend
van 11.00 - 17.00 uur

LOCATIE HAL

Grote Markt 16, Haarlem