Ga naar hoofdinhoud
Twee vrouwelijke bezoekers kijken naar een kunstwerk over Haarlem van Berckheyde.

Bruiklenen

PROCEDURE

Het museum ziet graag dat onze kunst op vele plekken te bewonderen is. Daarom gaan we bij het Frans Hals Museum graag bruikleenovereenkomsten aan met collega-musea en -instellingen. Hieronder kun je alles lezen over de procedure van het aanvragen van een bruikleen. In principe zijn alle werken uit onze diverse collectie te leen, met als grote uitzondering de schuttersstukken van Frans Hals.

Twee bezoekers kijken naar een kunstwerk van Judith Leyster.

Onze collectie

De collectie van het Frans Hals Museum is in eigendom van de Gemeente Haarlem en wordt beheerd door het museum. De collectie bevat oude, moderne kunst, hedendaagse kunst, historische voorwerpen en kunstnijverheid. Werken uitlenen aan andere musea draagt bij aan het doel van het delen van kennis en kunst, en van communicatie met de buitenwereld. Graag laten we zo veel mogelijk van onze collectie zien, in zowel binnen- als buitenland.

Ruimhartig beleid

In principe zijn alle werken uit onze collectie te leen, met als grote uitzondering Frans Hals zijn schuttersstukken. Ook zou het kunnen dat de fysieke conditie van een werk het niet toelaat, het werk al gereserveerd is, de capaciteit niet toereikend is, de maximaal toelaatbare blootstelling aan licht al bereikt is, of dat de kwetsbaarheid een te groot risico vormt. Ook moet aan de bruikleenvoorwaarden worden voldoen. Bekijk hier alle voorwaarden.

Vereisten

De bruikleenaanvraag graag uiterlijk 6 maanden voor opening van de tentoonstelling bij het Frans Hals Museum indienen via loans@franshalsmuseum.nl. De aanvrager levert daarbij alle relevante informatie aan: een concept van de tentoonstelling, een argumentatie van het belang voor de tentoonstelling en een recent faciliteitenrapport. Het museum zal deze informatie vertrouwelijk behandelen.

De bruikleenaanvraag wordt vervolgens intern besproken. Daarna wordt de fysieke conditie van het werk gecontroleerd. Nadat een besluit is gevallen wordt door de collectieregistrar een terugkoppeling gegeven aan de bruikleenaanvrager.

Bij een bruikleen worden de volgende interne kosten berekend:

• Administratie €150
  • Opmaken conditierapport €100
  • Preservering, conserverende behandeling, of restauratie uitgevoerd door interne medewerkers €70 per uur

Daarnaast worden alle extern gemaakte kosten eveneens doorberekend.

FRANS HALS MUSEUM

Groot Heiligland 62, Haarlem

Dinsdag t/m zondag geopend
van 11.00 - 17.00 uur