Ga naar hoofdinhoud
Online Museumplatform nieuwe websites Frans Hals Museum en Teylers Museum

Nieuwe samenwerking voor ontwikkelen museumwebsites van start

woensdag 10 juli 2024

Frans Hals Museum, Teylers Museum en digital product studio Q42 lanceren een platform voor het ontwikkelen van museumwebsites. Het nieuwe franshalsmuseum.nl en teylersmuseum.nl zijn de eerste websites gebouwd op het Online Museumplatform. Later volgen de websites van Kröller-Müller Museum en Rembrandthuis. Het initiatief biedt musea de infrastructuur voor het bouwen van gebruiksvriendelijke websites en uitwisseling van kennis over digitale innovaties.

De samenwerking komt voort uit de wens van musea om de online ervaring net zo bijzonder te maken als het fysieke bezoek. Door samen te investeren in duurzame digitale ontwikkeling kan een sterke basis met vernieuwende functionaliteiten worden gerealiseerd die anders financieel onbereikbaar is voor veel musea.

Vernieuwende functionaliteiten

Met het Online Museumplatform bundelen de betrokken organisaties financiële middelen en technische expertise. Q42, dat de websites van onder andere Rijksmuseum en Van Gogh Museum bouwde, heeft veel ervaring met het ontwikkelen van gebruiksvriendelijke websites en complexe interactieve features, zoals inzoomen op kunstwerken en storytelling. Hoe meer musea zich aansluiten bij het platform, des te sneller kunnen deze innovatieve functionaliteiten gerealiseerd worden. Bij het toevoegen van functionaliteit staan collectiviteit en gebruiksvriendelijkheid voorop.

Paul Stork, zakelijk directeur Frans Hals Museum: “Onze ambitie is om samen met andere musea echt een vernieuwing teweeg te brengen in de digitale ontwikkeling van museumwebsites. Eerder liet een museum een website bouwen, maar bleek er na lancering helaas onvoldoende kennis en budget om de site actueel te houden met technische en maatschappelijke ontwikkelingen. Ik ben er trots op dat we nu door het Online Museumplatform museumwebsites kunnen ontwikkelen die door samenwerking en kennisdeling gebruiksvriendelijk, toegankelijk en technisch up-to-date blijven.’’

Voor musea, door musea

Alhoewel functionaliteiten onderling gedeeld zullen worden, krijgt elk museum een eigen uitstraling. Door gebruik te maken van de laatste open source technologie ondersteunt het platform voor elke website een uniek ontwerp dat een museum zelf bepaalt. Ook heeft elk museum de beschikking over zijn eigen CMS waarop eventueel ook een app aangesloten kan worden.

Meer info: Online Museumplatform

FRANS HALS MUSEUM

Groot Heiligland 62, Haarlem

Dinsdag t/m zondag geopend