Ga naar hoofdinhoud
The Holder (2023) van Susanne Inglada

Nieuwe aanwinst: The Holder (2023) van Susanna Inglada

donderdag 19 september 2024

Er is een nieuw kunstwerk toegevoegd aan onze collectie hedendaagse kunst: The Holder (2023) van Susanna Inglada (Spanje, 1983). Voor dit werk heeft Susanna Inglada gebruik gemaakt van houtskool, acryl, pastel op gekleurd papier. Bovendien is het wel 1 meter 92 bij 1 meter 79. Het kunstwerk is aangekocht met steun van het Mondriaan Fonds.

Drie verstrengelde figuren in een levendig schouwspel. De warboel van lange armen en benen laat zien dat de mensen allemaal deel uitmaken van hetzelfde tafereel. Het is lastig te zien wie welke rol speelt. De voorstelling is krachtig en dynamisch door de ingewikkelde poses en forse lichamelijke proporties.

Susanna Inglada over haar werk: "Een krachtige vrouwenfiguur staart ons aan, terwijl ze verschillende verstrengelde figuren draagt. Ze lijken in elkaar verstrengeld, afhankelijk van haar terwijl ze hun gewicht draagt. Haar uitdrukking is ernstig en haar haar vloeit als een vlag of stof, als symbool voor een natie of het embleem van een land. De emoties van de andere figuren zijn onduidelijk - het is moeilijk te zeggen of ze worstelen of een vreemde troost vinden in de situatie. Ze klampen zich aan elkaar vast, afhankelijk van deze verbinding om niet te vallen."

Susanna vervolgt: "Haar haar omhult alle figuren, de complexiteit ervan bindt hen en creëert tegelijkertijd het risico op instorting. Ik vind het leuk om dit soort ambiguïteit in mijn werk te verkennen. Ik geloof dat een kunstwerk resoneert als het existentiële vragen oproept over de menselijke conditie en hoe we samenleven. Wanneer ik dit niveau van openheid bereik, begint het kunstwerk een eigen leven te leiden."

The Holder is te zien vanaf 24 september in het Frans Hals Museum (Groot Heiligland 62).

The Holder (2023) van Susanne Inglada

FRANS HALS MUSEUM

Groot Heiligland 62, Haarlem

Dinsdag t/m zondag geopend