Ga naar hoofdinhoud
Penning van Verdienste voor Frans Corpeleijn uitgereikt door burgemeester Jos Wienen, Frans Hals Museum.

Frans Corpeleijn ontvangt Penning van Verdienste Haarlem

vrijdag 19 april 2024

Burgemeester Jos Wienen heeft Frans Corpeleijn bij zijn afscheid als voorzitter van de Raad van Toezicht van het Frans Hals Museum onderscheiden met de Penning van Verdienste van de stad Haarlem. Het is een blijk van waardering voor zijn jarenlange, onbezoldigde inzet voor het Frans Hals Museum, het kunstmuseum van de stad Haarlem.

Burgemeester Jos Wienen benoemde bij de uitreiking van de Penning van Verdienste de uitzonderlijke inzet van Frans Corpeleijn voor het Frans Hals Museum en cultuur in de stad Haarlem. In zijn tien jaar als voorzitter van de Raad van Toezicht heeft hij zich tot het uiterste ingespannen voor het Frans Hals Museum. Hij was een vaak gezocht klankbord voor de opeenvolgende museumdirecteuren, die hij alle ruimte gaf om optimaal te kunnen functioneren. Al eerder, vanaf 2009 was Frans Corpeleijn voorzitter van de Raad van Advies van het Frans Hals Museum. Ook in die rol was hij van grote betekenis voor het museum. Marie Hélène Cornips volgt Frans Corpeleijn op als voorzitter van de Raad van Toezicht van het Frans Hals Museum.

Bijzondere tentoonstellingen mogelijk maken
Frans is ook de drijvende kracht achter de zogenaamde Beminnaers, een groep particulieren die het museum zeer ruimhartig financieel ondersteunt. Vele bijzondere tentoonstellingen, zoals de tentoonstelling Maarten van Heemskerck die 28 september opent, zijn mede mogelijk door de bijdrage van deze particuliere donateurs. Naast de Penning van Verdienste van de gemeente Haarlem ontving Frans Corpeleijn uit handen van museumdirecteur Lidewij de Koekkoek de Frans Hals Museum Medaille en het erelidmaatschap van de Beminnaers.

Frans Corpeleijn samen met algemeen directeur Lidewij de Koekkoek tijdens zijn afscheid.

FRANS HALS MUSEUM

Groot Heiligland 62, Haarlem

Dinsdag t/m zondag geopend
van 11.00 - 17.00 uur