Ga naar hoofdinhoud
Onderwijs in Frans Hals Museum, leerling kijkt naar stilleven

Frans Hals Museum, Stedelijk Museum Alkmaar en Amsterdam Museum ontvangen vierjarige bis-subsidie voor jongerenprogramma

donderdag 10 oktober 2024

Hoe verbind je de verhalen van jongeren met de collecties van musea? Met die vraag gaan het Frans Hals Museum, Stedelijk Museum Alkmaar en het Amsterdam Museum de komende jaren samen met jongeren aan de slag binnen het Noord-Hollandse project De Jonge Lichting. Het gezamenlijke project van de drie musea ontvangt financiering vanuit de regionale culturele basisinfrastructuur (bis) om een bezoek aan en participatie met deze drie instellingen voor jongeren nog betekenisvoller te maken.

Aan de slag met collecties
De drie musea hebben plannen om samen met Noord-Hollandse jongeren tussen de 16 en 26 jaar aan de slag te gaan met hun collecties. Op verzoek van de provincie Noord-Holland dienden zij hiervoor een regionale aanvraag in binnen de culturele basisinfrastructuur (bis) voor de periode 2025-2028. Op Prinsjesdag op 17 september werd duidelijk dat het ministerie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) de aanvraag honoreert. De Raad voor Cultuur adviseerde eerder al positief, en was zeer lovend over de plannen: ‘De Raad waardeert het initiatief van de musea om in de periode 2025-2028 in een co-creatief proces de verhalen van jongeren te verbinden aan de collecties van de musea.’

Frisse perspectieven
De Jonge Lichting is een nieuw podium voor de frisse perspectieven van jongeren op museale collecties, het culturele veld, hun leefomgeving en zichzelf. Met de musea delen ze de verhalen van nu en geven ze een kijkje in de toekomst. De jongeren zijn het uitgangspunt: zij nemen de regie. De musea schetsen de kaders, stimuleren de deelnemers om zich te ontwikkelen en begeleiden hen daarbij. De Jonge Lichting geeft zo jongeren de kans hun talent te ontdekken, te netwerken en kennis te maken met peers, experts en culturele organisaties.

Plek in organisatie
Elk van de drie musea richt in de periode 2025-2028 elk jaar een afdeling van minstens vijf jongeren in, die een prominente, gelijkwaardige plek krijgen in de museumorganisatie. Samen met de andere museumafdelingen en opleidingen en instellingen uit de regio maken de jongeren rond een centraal thema producten of programma's die aansluiten bij hun belevingswereld. Daarnaast treden ze op als ambassadeur, adviseur en kritische sparringpartner. De jongeren organiseren per jaar en per museum een presentatie, binnen of buiten de museummuren. De collecties van de musea zijn hun inspiratiebron.

Vervolg
In de loop van 2025 starten de eerste teams bij de drie musea. Ben of ken jij iemand tussen 16 en 26 jaar die geïnteresseerd zou kunnen zijn in dit project? Houd onze kanalen in de gaten!

FRANS HALS MUSEUM

Groot Heiligland 62, Haarlem

Dinsdag t/m zondag geopend
van 11.00 - 17.00 uur