Ga naar hoofdinhoud
Laden...Laden...

Isaac Israels (Amsterdam, 1865 – Den Haag, 1934)

Portret van Mangkunegara VII, een Javaanse vorst

1922

Mangkunegara VII regeerde van 1916 tot 1944 over één van de vier vorstenhuizen op midden-Java. Het eiland was toen onderdeel van Nederlands-Indië, nu Indonesië. Nederlands-Indië was een kolonie van Nederland. Dat betekende dat de macht bij de Nederlandse bestuurders lag. Maar de Mangkunegara had wel iets te zeggen in zijn vorstendom. Zo stimuleerde hij de Javaanse cultuur en wetenschap om zo Java te moderniseren. Isaac Israels bezocht de vorst in 1921 en schilderde hem in zijn paleis. Dat deed hij in vlotte penseelstreken. De brede vegen roze en blauw dansen op het doek. Best ongebruikelijk en gedurfd – vorstenportretten waren meestal met meer detail geschilderd.

• Maker

Isaac Israels (Amsterdam, 1865 – Den Haag, 1934)

• Titel

Portret van Mangkunegara VII, een Javaanse vorst