Ga naar hoofdinhoud
Laden...Laden...

Maarten van Heemskerck (Heemskerk, 1498 - Haarlem, 1574)

De heilige Lucas schildert de Madonna

1532

Volgens de legende schilderde Lucas een portret van de Madonna met het kindje Jezus. Lucas werd daarom de beschermheilige van de kunstenaars. Van Heemskerck beeldde Lucas af terwijl hij het portret schilderde vlak voordat hij in 1532 naar Rome reisde. Hij gaf het schilderij cadeau aan de Haarlemse afdeling van het Sint-Lucasgilde, de beroepsvereniging van kunstenaars waar hij zelf lid van was, zoals blijkt uit het briefje linksonder. Mocht hij niet terugkeren uit Italiƫ, dan was dit schilderij in ieder geval een bewijs van zijn kunstenaarschap.

Van Heemskerck schilderde deze afbeelding in twee delen, die hingen bij het altaar van het Sint-Lucasgilde in de Grote Kerk, ook bekend als de Sint Bavokerk in Haarlem. Kort na zijn dood werden de twee delen samengevoegd. Het schilderij hing later in het museum van de stad Haarlem en vanaf 1913 in het Frans Hals Museum. Het werk is onlangs gerestaureerd en weer in zijn oorspronkelijke twee delen gescheiden.

De man rechts die de hand van de schilder leidt symboliseert 'inspiratie'. Het gezicht is een zelfportret van de kunstenaar, met als boodschap dat kunst een intellectueel streven is en niet alleen handwerk.

Dit kunstwerk aan jouw muur

• Maker

Maarten van Heemskerck (Heemskerk, 1498 - Haarlem, 1574)

• Titel