Ga naar hoofdinhoud
Laden...Laden...

Cornelis van Haarlem (Haarlem, 1562 - Haarlem, 1638)

De bruiloft van Peleus en Thetis

1592/93

Voor de bruiloft van Peleus en Thetis waren alle Griekse goden uitgenodigd. Eris, de godin van de ‘tweedracht’ – ruzie – mocht niet komen. Ze kwam toch en gooide een gouden appel tussen de gasten, met daarop de tekst ‘voor de mooiste’. Linksboven zie je haar wegvliegen. Opvallend is de Zwarte vrouw rechtsonder. Ze draagt een doek met het Griekse woord voor ‘daden’ (‘praxeis’) erop. Het is onduidelijk wat dit betekent.

Rechts op de achtergrond is te zien dat de Trojaanse prins Paris bepaalde wie de mooiste was. Hij koos Venus, de godin van de liefde, die hem de aantrekkelijkste vrouw ter wereld beloofde. Deze vrouw was Helena – maar ze was al getrouwd. Toen Paris haar verleidde, werd haar echtgenoot boos. Hij trok met een leger naar Troje om wraak te nemen. Dit was de start van de Trojaanse Oorlog (12de of 13de eeuw voor Christus). Het Haarlemse stadsbestuur bestelde het schilderij voor het gastenverblijf. Met een duidelijke boodschap aan de logees: voorkom ruzie.

Cornelis van Haarlem was een van de belangrijkste maniëristische schilders en een belangrijke voorloper van Frans Hals. Maniërisme is de stijl in de kunstgeschiedenis die rond 1520 volgt op de renaissance.

• Maker

Cornelis van Haarlem (Haarlem, 1562 - Haarlem, 1638)

• Titel

De bruiloft van Peleus en Thetis