Ga naar hoofdinhoud
Bezoeker bekijkt kunstwerk.

Ons verhaal

We bewaren en presenteren de kunst van Haarlem

Twee bezoekers kijken naar het kunstwerk van Cornelis van Haarlem.

Ons fundament

Het Frans Hals Museum is hét kunstmuseum van Haarlem, met een collectie van internationale klasse en een sterke lokale verankering. We bewaren en presenteren de kunst van Haarlem, voor bewoners en bezoekers van de stad, voor nu en voor de toekomst. Ons museum is vernoemd naar Frans Hals, de in zijn tijd vernieuwende kunstenaar met een bijzonder oog voor de mens. Op dat fundament bouwen we verder.

Onze visie

Het Frans Hals Museum wil een brede diversiteit van mensen en kunst samenbrengen. We bieden daarvoor inspiratie en ontmoeting tussen mensen, kunstenaars en kunst. Dit doen we voor en met gemeenschappen, binnen de muren van ons museum en in toenemende mate erbuiten.

Twee bezoekers kijken naar Jennifer in Paradise van Constant Dullaart.

Onze geschiedenis

De stad Haarlem begon 400 jaar geleden al kunst van hoog niveau aan te kopen en te tonen in het stadhuis. Het stedelijk kunstbezit is sindsdien tentoongesteld, beheerd en uitgebreid. De unieke collectie omvat onder meer de grootste verzameling schilderijen van Frans Hals ter wereld. In 1913 verhuisde het geheel naar het voormalige oudemannenhuis aan het Groot Heiligland, dat tot Frans Hals Museum werd gedoopt. Hier zie je naast de beroemde schilderijen van Frans Hals ook andere oude, moderne en hedendaagse kunst. Sinds 1913 toont en verzamelt het Frans Hals Museum ook hedendaagse kunst.

Interieur Frans Hals Museum in de 20ste eeuw.

Jaarverslagen en beleidsplan

Bekijk hier de jaarverslagen van afgelopen jaren en het beleidsplan

FRANS HALS MUSEUM

Groot Heiligland 62, Haarlem